Hvordan rekrutterer vi børnene?

Ofte oplever vi at børnene på brydeholdene kan trække klassekammerater med i brydeklubben, men hvordan trækker vi lige flere 3-5 årige med på tumlingeholdet?

Samarbejde med børnehaver

Der er flere veje omkring udfordringen med at trække flere børn ind på tumlingeholdene. Nogle foreninger oplever at det er gennem børnehaverne man kan tiltrække nye tumlinger. Det kan være en god idé at tage på besøg i børnehaverne og sørge for, at der bliver lavet en masse sjove øvelser, som gør, at den instruktør der er afsted, får skabt en sjov og tillidsvækkende oplevelse.

Børnene selv er ikke de bedste til at overlevere budskabet om, at de måske godt kunne tænke sig at komme til træning. Derfor er det også vigtigt, at der laves en målrettet kommunikation til forældrene. Det bør I stille som et krav, for den tid, I er i børnehaven. Det vil sige, at I får lov til at kontakte forældrene via uddelingssedler, børnehavens nyhedsbrev, forældremøder, ophængte plakater m.v.

Brug pressen i nærområdet

De fleste lokale medier synes, at det er en god historie, når foreningslivet gør noget aktivt og positivt for andre. Derfor kan I også med fordel skrive en kort artikel til lokalavisen, og fortælle om jeres tumlingehold og børnehavebesøg. Gør det til noget positivt, hvor I fokuserer på motorik, sundhed og fællesskab, og ikke nødvendigvis, at I vil skabe nye eliteatler på sigt. Det kan de færreste forældre nemlig forholde sig til.

Sociale medier og online formidling

I bør også overveje at udnytte lokale facebookgrupper for småbørnsforældre hvor man må reklamere for idrætsaktiviteter. Fortæl hvad jeres træningstilbud går ud på og tilbyd fx en måneds gratis prøvetræning.

I kan også reklamere for jeres tumlingehold på formidlingstjenester så som Motivu eller oprette en aktivitet med tumlingetræning ifm. Danmarks Motionsuge i uge 41.

Husk brydernes søskende

Overvej også om de børn I allerede har i klubben, måske har mindre søskende som kunne være relevante for tumlingeholdet. Her burde det opsøgende arbejde være meget nemt overstået.

Tænk på familiens hverdag

Sørg for at placere tumlingeholdets træning i et tidsrum, der kan passe ind i en børnefamiliens hverdag. Udover hverdagen kan lørdag formiddag også være en god idé, da det kan passes ind med, at den ene forældre handler og den anden tager med i hallen. At I tager hensyn til familielivet, er også et godt salgsargument, som I bør tage med i jeres markedsføring af tilbuddet.

Fælles ansvar for de yngste medlemmer

Vi vil gerne opfordre klubberne til at have en forventningsafstemning på bestyrelsesniveau om tumlingeholdenes betydning og rolle i klubben. Tumlingeholdene er fundamentet for klubbens fremtid, og det er vigtigt, at der arbejdes strategisk med både rekruttering og fastholdelse i denne aldersgruppe. Det bør overvejes:

-Hvilke (træner-)ressourcer skal prioriteres til tumlingeholdet?

-Hvem i klubben skal aktiveres for at tiltrække og fastholde flere medlemmer i denne aldersgruppe?

-Hvornår er medlemstallet så højt, at det giver mening at oprette to ugentlige hold?

Plads til øv-dage og motivation

Selvom børnene i denne målgruppe som udgangspunkt kun skal tilbydes én ugentlig træning, bør der være en fleksibilitet i tilbuddet. Mange børn har dage, hvor de ikke orker træning – og ved kun én ugentlig mulighed, kan der gå lang tid mellem træningerne, hvilket kan påvirke deres motivation og tilknytning til holdet negativt. Med to ugentlige hold øges fleksibiliteten, uden at det nødvendigvis betyder, at børnene deltager mere end én gang om ugen.