Fra skolebrydning til satellitklubber

Den åbne skole har skabt en unik platform for samarbejde mellem skole og foreningslivet. I Kolding er brydeklubben, KIF, gået skridtet videre ved at etablere 2 satellitklubber på skolerne. Den 7.april afholder de det første skolestævne.

I begyndelsen af skoleåret 2017 lavede formand for KIF, Niels Hansen, en aftale med Kolding Kommune om 55 brydeforløb på 6 skoler for hele skoleåret. Ét forløb består af 5 dobbelt timer + 2 timers forberedelse, dvs. 55 skoleklasser i alt får 10 timers brydeundervisning, som varetages af instruktører fra KIF.

Formålet med skolebrydning har ikke kun været at understøtte den seneste skolereforms målsætning om, at alle elever skal være fysisk aktive i gennemsnit 45 minutter om dagen, men naturligvis også at hverve nye brydere. For KIF har aldrig været i tvivl om, at brydesporten er sjovt og sundt tilbud til børn og unge, og at grunden til flere foreningers stagnerende medlemstal nok snarere skal findes i den kendsgerning, at rammerne for foreningslivet har ændret sig. Digitaliseringen og et mere og mere fleksibelt arbejdsmarked samt de heraf følgende ændringer i familiernes dagligdag påvirker naturligvis foreningsdeltagelsen, når den skal tilpasses faste ugentlige træningstider og rigide vedtægter. 

(Børnene fra satellitklubberne på Fynslundskolen og Lyshøjskolen kæmpede til skolestævnet.)

Derfor har man taget initiativ til at etablere den første af forhåbentlig mange satellitklubber på Lyshøjskolen med brydning lige efter skoletid. For der er faktisk rigtig mange gode erfaringer med at etablere formelle partnerskaber mellem skoler og foreninger omkring idrætsaktivitet.

I perioden 2005-2010 lancerede den hollandske ministerium for Sundhed, Velfærd og Sport programmet ”Meedoen alle jeugd door sport”.  Og i anledning af min ansættelse i det daværende Integrationsministerium, fulgte jeg denne indsats tæt. Ideen bag indsatsen var, at hvis man ville øge idrætsdeltagelse og fortsat have en vision om, at idrætten skulle spille en større social rolle i samfundet, måtte man skabe nogle rammer for et mere fleksibelt udbud af idrætsaktiviteter, så man nåede ud til en brede gruppe af børn og unge. Derfor iværksatte man et struktureret samarbejde mellem klubber og skoler, hvor en lønnet medarbejder varetog koordinering af aktiviteter mellem forening og skolen, planlægningen af træning lige efter skoletid, ligesom han i tæt samarbejde med involverede forbund faciliterede kamp og stævneaktiviteter i eller lige efter skoletid.  Da projektet var på sit højeste var 500 klubber og 9 specialforbund involveret i 11 kommuner.

Nu ved jeg godt, at KIF nok ikke har ladet sig inspireret direkte af Holland, men tankerne bag det fremragende initiativ er de samme. 20 nye medlemmer og det første skolestævne den 7.april med fællespisning og forældremøde må siges at være en bragende succes for en lille sportsgren som brydning.

Jeg glæder mig til at følge projektets videre udvikling og håber flere foreninger og forbund vil bidrage til, at vi kan få lige så stor succes med et samarbejde, som går rækker ud over fysisk aktivitet i skoletiden, så vi kan etableret flere fleksible foreningstilbud i form af satellitklubber, der bidrager til samme eksponentielle medlemsvækst, som de oplevede i Holland.   Særligt i disse tider med parallelsamfundstider.


af Rami Zouzou - 13.03.2018