Gode historier fanger - Lad os fortælle den sammen i klubben!

Trænger jeres klub til at få skærpet jeres skriftlige kommunikation? Vil i formidle budskaber, der ikke bare skaber medlemmer, men fans?  Så lad os sammen udvikle jeres skriftlige kommunikation.

For ikke så lang tid siden så jeg på Youtube Iron Maidens forsanger, Bruce Dickinson, holde et foredrag for en gruppe erhvervsleder, om hemmeligheden bag bandets mangeårige succes, og dets evne til hele tiden at være relevante. Svaret var faktisk ret simpelt. Fordi Iron Maiden overtiden er blevet et brand, som rækker langt ud over musikken. Og er der noget brands skaber, så er det fans. Fans er langt bedre end kunder, da de er loyale.  

Der er mange måder, hvorpå man kan skærpe sit brand, og en af dem er at tilpasse sin formidling til den tid, man lever i. Og for at være ærlig, så kan begreber som foreningsliv, forældremøder og vores traditionsrige klub godt lyde en anelse støvede for de målgrupper, vi så gerne vil have ind vores klubber: de unge mellem 13-21 år.

Derfor skal man altid stille sig selv spørgsmålet: skaber vores budskab fans? Når Mikkeller Running Club på få år er blevet en af Danmarks største løbeklubber, eller Sparta år efter år formår at samle flere tusind motionister til deres løbeevents, er det så fordi, danskerne bare er helt vilde med at tilbagelægge kimometer efter kilometer på regnvåde gader, eller er det fordi man har skabt et brand og dermed fået en masse fans? Jeg tror på det sidste. Og jeg tror på, vi kan det samme, hvis vi er skarpe i forhold til, hvordan vi formidler vores sport.

Alt dette her kunne jeg holde 20 regionale netværksmøder omkring, og råbe og skrige om at vi alle bare skal fortælle gode historie, hvilket ikke ville rykke noget som helst. Jeg tror på, vi skal løse det lokalt på klubniveau, da det er lettere og mere fleksibelt i forhold til jeres tid og ressourcer.   

Jeg forestiller mig en workshop på ca. 4 timer, hvor vi sammen kan gennemgå jeres skriftlige formidling, og se om der er steder, hvor i kan bruge jeres historie og fortællinger proaktivt i forhold til jeres lokale kontekst, ressourcer og ambitioner, så vi kan få nogle flere fans og medlemmer. Her har vi også i ro og mag mulighed for at lave nogle individuelle og lokale milepæle og succeskriterier i forhold til det videre udviklingsarbejde. 

Brydeklubber lever i komplekse miljøer, og i komplekse miljø lytter man til det, der giver bedst mening – hvem der fortæller den bedste historie. Så tag fat i mig for en individuel aftale, og lad os komme i gang med arbejdet.


af Rami Zouzou, Udviklingskonsulent - 05.04.2018